poniedziałek, 24 sierpnia 2015

反対語 (hantaigo)

Antonimy, czyli wyrazy przeciwstawne, są chyba w  każdym języku (bo nie wyobrażam sobie jak mogłoby ich nie być) i warto je znać. Ostatnio oglądam programy o języku japońskim, skierowane do japońskich dzieci i wpadłam na pomysł by i Was przetestować ze znajomości hantaigo ;). Przykłady od 1 do 15 są zaczerpnięte z programu, czyli pierwszoklasiści powinni je znać (choć w programie niektórzy dorośli z sondy ulicznej mieli z niektórymi problem), a pozostałe 5 to moje propozycje. Czasem prawidłowa jest więcej niż 1 odpowiedź, a swoje propozycje antonimów (nie wszystkich, jeśli ktoś wszystkich nie zna) możecie wpisywać w komentarzach ;)

Powodzenia (^_^ )


1.(ひがし)
2.(のぼ)
3.(はや)い⇔
4.(おお)きい⇔
5.(かしこ)い⇔
6.(わる)い⇔
7.得意(とくい)  
8.(わたし)
9.(そら)
10.(あたま)
11.(うそ)
12.(みず)
13.(たましい)
14.()(もの)
15.(やま)
16.赤字(あかじ)
17. (あか)るい⇔
18. (うれ)しい⇔
19. (くも)り⇔
20. ()

9 komentarzy:

  1. 1.降りる
    2.西
    3.遅い
    4.小さい
    5.バカ/愚か
    6.いい
    7.失意
    8.あなた
    9.地獄
    10.尾
    11.実/本当
    12.火
    13.肉/体
    14.出し物
    15.低地
    16.黒字
    17。暗い
    18.悲しい
    19.晴れ
    20.大人

    OdpowiedzUsuń
  2. 2 odpowiedź powinna być do 1, ale to co jest w 1 nie jest prawidłową odpowiedzią do 2.
    9 jest błędne.
    12 ok, choć można dać jeszcze inny antonim
    13.体・肉体, ale nie samo 肉 ;)
    14. błędne
    15. od biedy, ale nie zupełnie to jest przeciwieństwem

    Reszta ok, a w kilku można dać jeszcze inne propozycje.

    OdpowiedzUsuń
  3. 1. 西
    2.下がる
    3.遅い
    4.小さい
    5.nie znam słówka
    6.良い
    7.tyż nie znam
    8.あなた
    9.土地
    10.尻 xD
    11.真実
    12.火 /氷
    13.体
    14.nie wiem
    15.谷
    16. nie wiem
    17.暗い
    18.悲しい
    19.nie wiem
    20.大人

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2. dobry znak, ale nie ten odczyt.
      10. nie XD, ale podoba mi się odpowiedź :D
      12. 火 tak, ale nie 氷. Podpowiedź - jaką wodą jest 水?

      Reszta z podanych ok ;)

      Usuń
    2. wodnistą...


      Aż poszperałam i znalazłam to: 湯 (ciepła woda... czyli, że tamto to zimna woda? hmm...)
      Ale sama osobiście tego nie znam xD

      Usuń
    3. Dobrze znalazłaś ;). 水 to "zimna woda", więc antonimem będzie 湯.

      Usuń
  4. Starałem się jak mogłem nie zaglądać do ściąg, jak test to test :>

    1. 西
    2. 下り
    3. 遅い
    4. 小さい
    5. nie mam pojęcia co to znaczy :D
    6. 良い
    7. patrz 5.
    8. あなた
    9. 地
    10. 足
    11. 真実
    12. 湯
    13. patrz 5.
    14. yy.. tego... 出すもの? :D
    15. 谷
    16. niby rozumiem co tu jest napisane, ale znaczenie słowa mi umyka. No to - 黒字? :D
    17. 暗い
    18. 悲しい
    19. no... 晴れなにか^_^
    20. 老人?長老?

    To teraz idę sprawdzić co to były te rzeczy których nie znałem i czy dobrze napisałem resztę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 9. Zamiast 地 lepsze by było 陸, ale tak, ogólnie chodzi o ziemię, grunt, więc jest ok.
      14. nie ^^
      19. tak, 晴れ
      20. myślałam o 親・両親, ale może być też 大人. 老人 to "staruszek", więc antonimem będzie osoba młoda, a nie dziecko.
      Reszta ok i sprawdź w słowniku te nieznane ;).

      Usuń
  5. Ok, podaję rozwiązania.

    1.東(ひがし) ⇔西(にし)
    2.上(のぼ)り⇔下(くだ)り
    3.早(はや)い⇔遅(おそ)い
    4.大(おお)きい⇔小(ちい)さい
    5.賢(かしこ)い⇔愚(おろ)か
    6.悪(わる)い⇔いい
    7.得意(とくい) ⇔苦手(にがて)
    8.私(わたし) ⇔あなた
    9.空(そら) ⇔陸(りく)
    10.頭(あたま) ⇔尻尾(しっぽ)・足(あし)
    11.嘘(うそ) ⇔本当(ほんとう)
    12.水(みず) ⇔火(ひ)・湯(ゆ)
    13.魂(たましい) ⇔肉体(にくたい)・体(からだ)
    14.入(い)れ物(もの)⇔中身(なかみ)
    15.山(やま) ⇔谷(たに)・海(うみ)
    16.赤(あか)字(じ) ⇔黒字(くろじ)
    17. 明(あか)るい⇔暗(くら)い
    18. 嬉(うれ)しい⇔悲(かな)しい
    19. 曇(くも)り⇔晴(は)れ
    20. 子(こ) ⇔大人(おとな)・両親(りょうしん)・親(おや)

    OdpowiedzUsuń