先ず、ポーランドの人称代名詞の区別:
人称代名詞
単数
|
1人称
|
ja – 私
|
2人称
|
ty – あなた
|
|
3人称
|
on(男性形) - 彼
ona(女性形) - 彼女
ono (中性形)
|
|
複数
|
1人称
|
my – 私たち
|
2人称
|
wy – あなたたち
|
|
3人称
|
oni(男性人間形) - 彼ら(男だけ・男と女)
one (非男性人間形)- 彼女ら(女だけ)
|
ポーランド語は、動詞が主語によってそれぞれ違うので、主語人称代名詞が省略されることがよくあります。だから、私は自己紹介の例で人称代名詞を使いませんでした。
ポーランド語の動詞は、人称によって活用変化をします。多くの動詞の不定詞(原形)は -ć で終わります。不定詞は辞典にはありますが、文章にはたいてい使いません。不定詞の代わりに活用変化された動詞を使うのです。
動詞の活用のパターンによって、グループ 1、2、3、4、不規則変化動詞 「być」 に分けられます。
不規則変化動詞
「być」 - 意味: - ~である・いる・ある
単数
|
複数
|
|
1人称
|
jestem
|
jesteśmy
|
2人称
|
jesteś
|
jesteście
|
3人称
|
jest
|
są
|
グループ 1
このグループの動詞の特色:
1人称の活用が -ę、2人称の活用が -esz で終わるものです。
不定詞は -ać や - eć などで終わっているものがあります
Pisać -書く (未完了相動詞 現在形)
(pisz~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
piszę
|
piszemy
|
2人称
|
piszesz
|
piszecie
|
3人称
|
pisze
|
piszą
|
Rysować - 描く (未完了相動詞 現在形)
(rysuj~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
rysuję
|
rysujemy
|
2人称
|
rysujesz
|
rysujecie
|
3人称
|
rysuje
|
rysują
|
グループ 2
このグループの動詞の特色:
1人称の活用が -ę、2人称の活用が –ysz, や –(i)sz で終わるものです。
不定詞は -yć, -ić や - eć などで終わります。
Kupić - 買う(未完了相動詞 現在形)
(kupi~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
kupię
|
kupimy
|
2人称
|
kupisz
|
kupicie
|
3人称
|
kupi
|
kupią
|
Słyszeć – 聞く(未完了相動詞 現在形)
(słysz~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
słyszę
|
słyszymy
|
2人称
|
słyszysz
|
słyszycie
|
3人称
|
słyszy
|
słyszą
|
グループ 3
1人称の活用が –(a)m、2人称の活用が –(a)sz で終わるものです。
不定詞は基本的に -や - ać で終わります。
Czytać - 読む(未完了相動詞 現在形)
(czyta~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
czytam
|
czytamy
|
2人称
|
czytasz
|
czytacie
|
3人称
|
czyta
|
czytają
|
注意!「mieć」という動詞の不定詞は-ećで終わっていますが、グループ3の形と同じです。
Mieć - 持っている(未完了相動詞 現在形)
(ma~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
mam
|
mamy
|
2人称
|
masz
|
macie
|
3人称
|
ma
|
mają
|
グループ 4
このグループの動詞の特色:
1人称の活用が –(e)m、2人称の活用が –(e)sz で終わるものです。
いくつかの動詞は3人称複数形が-(e)jąのかわりに-dząとなります。
Umieć - できる(未完了相動詞 現在形)
(umie~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
umiem
|
umiemy
|
2人称
|
umiesz
|
umiecie
|
3人称
|
umie
|
umieją
|
Jeść -食べる(未完了相動詞 現在形)
(je~ +語尾)
単数
|
複数
|
|
1人称
|
jem
|
jemy
|
2人称
|
jesz
|
jecie
|
3人称
|
je
|
jedzą
|
宿題
答え
言葉の意味が分からなければ、辞書を引いてください。
英語―ポーランド語辞典:
ling
Hej :) Ja może nie na temat ale mam ważną sprawę. Wyszedłem z inicjatywą nauki dzieci japońskiego w przedszkolach i ku mej uciesze kilka placówek wyraziło zgodę, tyle że wcześniej nie uczyłem tak małych dzieci. Możesz mi poradzić jak taka nauka warto by wyglądała. Pismo (kana, łatwe kanji), gramatyka, zwroty, zdania czy mówienie? A może wizualne poznawanie znaków (np. zwierzęta, członkowie rodziny itd)? POMOCY!!! :)
OdpowiedzUsuńHej. Sama kilka lat temu dostałam propozycję uczenia 4-latki, ale odmówiłam. Nie mam pojęcia jak uczyć takie małe dzieci. Na pewno przez zabawy, piosenki, jakieś gry, ale dokładnie co, gdzie, jak to nie wiem.
UsuńKanę bym spróbowała uczyć powolutku, max 2 znaczki na zajęcia i to z kolorowymi obrazkami pokazującymi jak skojarzyć znak. Coś jak "Kana na wesoło", bo jeśli dobrze pamiętam to tam były jakieś misie, domki i inne kawaii duperele.
Wydaje mi się, że ogólnie bez obrazków się nie obejdzie. Rysunki babci, dziadka, kotka, pieska na pewno pomogą w nauczaniu, bo do dzieciaków nie trafiają suche fakty.
Niestety nigdy nie uczyłam dzieci młodszych niż 12 lat, ani nie przeczytałam żadnej książki o nauczaniu przedszkolaków, więc mogę sobie tylko gdybać :)
頑張ってください。
Hehehe :) cóż zobaczymy jak to będzie. :p :D
OdpowiedzUsuń