wtorek, 23 czerwca 2015

Mów do mnie, mów :D

Dziś odbyła się cześć ustna egzaminu z japońskiego dla pierwszaków. To jedyny rocznik, z którym w tym roku miałam ustny. Spodziewałam się, że potrwa 6 h, ale okazało się że bez żadnych przerw udało nam się zmieścić w 4,5 h (yey :D). No w końcu jedzenie, picie i wyjście do wc jest dla słabych XD. Ogólnie poszło bardzo dobrze (aż za?), ale po kolei. 
Do tej pory zawsze byłam minionkiem naszej Japonki, która prowadziła egzamin. W tym roku mamy nową lektorkę, która nadal czuje się trochę zagubiona, więc to ja przejęłam pałeczkę i poprowadziłam egzamin, a Japonka jedynie zadawała swoją partię pytań i partycypowała w ustalaniu ocen dla zdających. Na każdego zdającego, po wejściu do sali czekała...miseczka! Tak, starsze roczniki pewnie teraz się śmieją czytające te słowa, bo miseczka to taki nasz inside joke. W miseczce znajdowały się karteczki z numerami czytanki, na której opierał się egzamin. Mimo mieszania 'losów' po każdej osobie i tak największą popularnością cieszyły się czytanki 26 i 29, więc jak tylko padł inny numer to cieszyłam się jak dziecko ^^. Po wylosowaniu tekstu, każdy musiał go przeczytać, a następnie odpowiedzieć na 4 pytania do tekstu lub około-tekstowe (2 pytania od Japonki i 2 ode mnie). Jeśli ktoś nie zrozumiał pytania to oczywiście je powtarzałyśmy, podawałyśmy je ujmując w inne słowa lub dodawałyśmy kilka pytań pomocniczych, by dostać odpowiedź. O ile rok i 2 lata temu, to ja byłam tą, która podawała wyższą ocenę i wtedy w razie dużych rozbieżności dyskutowałyśmy z Japonką (lub przy małych wpisywała jedynie swoją ocenę), tak w tym roku to ja wyszłam na zołzę, a Japonka stawiałaby najchętniej same 4+ i 5. Moje propozycje zwykle były o pół stopnia niższe, nieraz też miałyśmy takie same propozycje, a gdy różnica między naszymi ocenami wynosiła 1 stopień i więcej, to wtedy dyskusja dlaczego tak i co w takim razie wystawić. Okazało się, że Japonka zwracała uwagę przez połowę (lub więcej) egzaminu tylko na to, czy odpowiedź w końcu padła czy nie, a ja brałam pod uwagę całość: czy ktoś dostawał pytania pomocnicze, ile i jakiego kalibru, oraz jak szła czytanka (ile czytań kanji musiałam podpowiedzieć szeptem). Ogólnie raczej ulegałam i wiele stopni zostało podciągniętych pod preferencje Japonki. No w końcu to jej egzamin :). Niemniej mam nadzieję, że przez wakacje ludzie przysiądą nad japońskim, bo jak nie zrobią nic i poziom spadnie, to słabo widzę przejście na kolejny podręcznik.
Mam też nadzieję, że osoby, które nadal czytają bardzo twardo ("maszta"/"dżibun"/"łataszi" itp.) w końcu zaczną wymawiać poprawnie, bo za każdym razem gdy słyszałam "szi"/"czi"/"dżi" miałam wrażenie, że gdzieś tam za karę Bóg zabija kotka.

A teraz kilka przykładów źle usłyszanych lub po prostu źle przeczytanych czytań kanji z tekstów:
1. miało być 月の家・月の写真 (tsuki no uchi - "ksieżycowy dom"/tsuki no shashin - "zdjęcie księżyca"), a wyszło 机の家・机の写真 (tsukue no uchi - "biurkowy dom"/tsukue no shashin - "zdjęcie biurka").
2.窓のガラス (mado no garasu) czyli "szyba w oknie" stała się 鳩のガラス (hato no garasu) - "szkłem gołębia".
3.青い空 (aoi sora) - "niebieskie niebo" ze wspomnień z dzieciństwa stało się 赤い空 (akai sora) - "czerwonym niebem". Gramatycznie nadal ok, ale wspomnienia z dzieciństwa nie mogły być najlepsze ^^.

Niemal każdy gdzieś coś przekręcił i różne byki wyszły, ale po tylu godzinach maglowania tylko to zapadło mi w pamięci ^^.

Kolejne starcie we wrześniu, a ten kto dziś nie przyszedł i przez to oblał pierwszy termin, ten dupa. 

2 komentarze:

  1. Jak właściwie wymawia się japońskie shi, chi, ji? W zapisie IPA zapisują te głoski tak jak samo jak polskie ś, ć, dź, ale wydaje mi się, że Japończycy jednak nie mówią aż tak miękko - łataśi, maśta, dźiśin, czy coś takiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak mówią tak miękko, choć w zależności od regionu mogą być pewne różnice w wymowie. Twarde dźwięki (czyli niemal "szi", "czi", "dżi") można usłyszeć czasem w anime i piosenkach, ale jest to jedynie pewna maniera (by było bardziej 'cool'?), a nie typowa, normatywna wymowa.

      Usuń