środa, 18 marca 2015

Chciałbym zostać...

W tym tygodniu był pierwszy, po połączeniu grup, test z gramatyki dla pierwszego roku, a to znaczy, że tylko część osób wiedziała jak wyglądają moje testy i że łatwo nie jest (ale zdać się da). Wcześniej jedna grupa miała ze mną gramatykę i ćwiczenia, a druga kanji, a teraz wszyscy cierpią równo od moich dość częstych testów.

Na początku, zaskoczeniem dla wielu była tabela, w której w pierwszej kolumnie wystarczyło przepisać formę słownikową czasowników i w ten sposób dostawało się gratis 7 punktów. Sporo osób chyba czuło w tym jakiś haczyk, bo wpisali formę "~masu", a następnie (jak przeszło echo po sali) ją skreślili i przepisali słownikową :D. 

No ale jak zwykle, najciekawsze były odpowiedzi na pytania.

Pytanie 1: "Kim chciałeś zostać jak byłeś dzieckiem?"
Niektórzy pisali, że księżniczkami, inni że szefami, parę osób chciało być mamą, a najwięcej było lekarzy.
Natomiast zdarzyły się też:
Odpowiedź 1:友達になりたかった。(Tomodachi ni naritakatta.) - "Chciałem zostać kolegą."
Niby ok, gramatycznie ok, ale kolega to nie zawód, więc był prawie max. punktów ;).

Odpowiedź 2:へやになりたかった。(Heya ni naritakatta.) - No i tu mam zagwozdkę, czy na pewno miało być - "Chciałem zostać pokojem." ?!

Pytanie 2: "Co robisz przed snem?"
Odpowiedź:  寝る前に手をならいます。(Neru mae ni te o naraimasu.) - Zapewne zamiast 習う (narau - "uczyć się od kogoś") miało być 洗う (arau - "myć"). Drobna literówka ^^.

Pytanie 3: "Jakie jest twoje hobby?"
Odpowiedź: 趣味はホビーです。(Shumi wa hobii desu.) - "Moje hobby to hobby." Hmmmm ciekawe...

Ale ogólnie poszło nieźle, bo wszyscy, którzy pisali test w tym dniu, zdali :).

3 komentarze:

  1. Z tym "Tomodachi ni naritakatta" to mogło być tak, że osoba, która to napisała, mogła być osamotniona w dzieciństwie, stąd też takie marzenie :) Ale rzeczywiście, kolega, to nie zawód :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Chciałem zostać kolegą" - no nie wiem, już mnie nic nie zdziwi :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo zdanie w czasie teraźniejszość-przyszłym, jest dość często używane jako "chciałbym byśmy zostali przyjaciółmi/kolegami". Tu niestety głownie chodziło o to jaki zawód chciało się wykonywać, więc zdanie tylko ciut na temat, choć gramatycznie bez zarzutu :).

      Usuń