wtorek, 8 października 2013

ち vs さ

Dziś w końcu wrócił normalny tryb pracy, co na pewno poskutkuje częstszym uaktualnianiem bloga :D

Nie powiem, ucieszyłam się z regularnych zajęć z tak wieloma osobami ^^. Niemniej dziś zabawna sytuacja zdarzyła się na zajęciach osób kontynuujących naukę, a nie świeżynek.

W japońskim a dokładnie w hiraganie zapisanej czcionką komputerową są 2 znaki bardzo do siebie podobne, będące właściwie swoimi lustrzanymi odbiciami. Chodzi o ち (chi) i さ (sa). 
W wersji pisanej, czy choćby w czcionce używanej w podręcznikach, nie są już tak bardzo podobne, ponieważ sa traci brzuszek:





Bywa jednak często tak, że osoby uczące się na wydrukach z czcionką komputerową tak przyswajają znaki i ciężko im się przestawić na styl pisany. Do tego dochodzi mylenie odczytów podobnych znaków.

Taka sytuacja miała właśnie dziś miejsce.
Student miał odczytać następujące zdanie, w którym wcześniej uzupełnił luki:

毎日学校に行く 前に 犬の 散歩を します。(Mainichi gakkou ni iku mae ni inu no sanpo o shimasu.) - "Codziennie przed pójściem do szkoły wychodzę z psem na spacer."

Problem pojawił się przy słowie さんぽ (sanpo) - "spacer", gdzie さ (sa) nagle zostało zamienione na ち (chi). Normalnie nie byłoby żadnego większego problemu, ale ちんぽ (chinpo) znaczy "penis, siusiak".

W ten sposób powstało zdanie: "Codziennie przed pójściem do szkoły peniszę?/siusiaczę? psa."

Nie muszę chyba opisywać jaka była reakcja pozostałych osób na sali ;)


4 komentarze:

  1. Słyszałem, że siusiak pisze się ちんこ, a nie ちんぽ. Błąd u mojego źródła?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapisuje się i tak i tak, a nawet jeszcze inaczej, bo słów na "penis" jest całkiem sporo, co można zobaczyć choćby tu: http://tangorin.com/general/penis

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja niedawno miałem na korepetycjach ちんちん zamiast ちち (父). Skąd oni to biorą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie słowa najszybciej się zapamiętuje, więc może dlatego, a czasem o przejęzyczenie nie trudno. Sama za czasów studenckich "shiritsu" wymówiłam jak "shiri", o czym zresztą pisałam w którejś notce ;)

      Usuń